سالهاست که در کنار کسب و کارهای گوناگون بوده ایم. امیدواریم بتوانیم پاسخ مناسبی به نیازهای شما در زمینه طراحی سایت و سئو سایت بدهیم.

اطلاعات تماس

021-57953 - 021-41075000

تهران، جردن، خیابان گلفام، پلاک 50 طبقه 1

info@3nb.org

وب دیزاین چیست
فهرست مطالب

وب دیزاین چیست ؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم که وب دیزاین چیست باید بگوییم که به ایجاد یک سایت اینترنتی یا بازسازی یک سایت قدیمی وب دیزاین گفته می شود. مراحلی که در این فرآیند طی می شوند شامل طراحی گرافیکی، بهینه سازی، لایه سازی، تولید محتوا و … می باشد که هر کدام از آن ها تخصص های جداگانه ای محسوب می شوند. در این مطلب قصد داریم بگوییم که وب دیزاین چیست و از کجا آغاز شد؟

وب دیزاین چیست

تاریخچه وب دیزاین

هدف اصلی از وب دیزاین چیست ؟ طراحی سایت یا Web Design به معنای ایجاد سایت و بکارگیری راهکارهایی برای بهتر شدن و زیباتر دیده شدن آن است. نخستین وب سایت حدود 28 سال پیش توسط فردی به نام تیم برنزلی راه اندازی شد. در این سایت که ظاهری بسیار ساده و ابتدایی داشت هیچ تصویری بکار برده نشد و فاقد طرح های گرافیکی و رنگ بندی بود. چند سال بعد یعنی در سال 2000 میلادی که مرورگر اکسپلور توسط کمپانی مایکروسافت طراحی شد از فرمت png پشتیبانی کرد و این موضوع یک تحول مثبت در وب دیزاین ایجاد کرد و سرآغاز تحولات دیگر شد.
همان طور که می دانید هر کدام از وب سایت ها با اهداف گوناگونی طراحی می شوند. به طور مثال هنگامی که به سراغ طراحی سایت مشابه دیجی کالا، طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت رستوران، طراحی سایت قنادی یا طراحی سایت فروشگاهی ارزان می رویم هدف ما فروش محصولات و خدمات است. هر کدام از وب سایت ها باید بر اساس حوزه فعالیت و هدفی که دارند طراحی شوند و از المان های مرتبط در آن ها استفاده شود.
مهم ترین بخش ها در وب دیزاین چیست ؟ در وب دیزاین یا طراحی سایت دو بخش به نام Front-end و Back-end وجود دارد که بخش Front-end مربوط به ظاهر و شکل سایت و Back-end مربوط به کدهای سرور و بخش مدیریت سایت می باشد. بر این اساس می توان گفت که سایت ها به دو دسته داینامیک و استاتیک طبقه بندی می شوند که در مطالب گذشته راجع به آن ها صحبت کردیم.

با قیمت مناسب سفارش طراحی سایت فروشگاهی ارزان دهید...

سایت استاتیک چیست ؟

سایت استاتیک نسل اولیه وب سایت ها محسوب می شود که در آن هر کدام از صفحات وب به طور جداگانه طراحی می شوند. در این وب سایت ها تنها بر بخش Front-end تمرکز می شود. اگر قصد طراحی سایتی را دارید که نمی خواهید محتوای آن را به طور مداوم تغییر دهید می توانید به سراغ این نوع از سایت ها بروید. برای بارگذاری، ویرایش یا حذف محتوا باید حتما به متخصص طراحی سایت مراجعه کنید. زیرا شما بدون دانش کدنویسی امکان ایجاد تغییر در سایت را نخواهید داشت. هم اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم میزان استفاده از سایت استاتیک به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است و اغلب افراد ترجیح می دهند که از سایت های داینامیک استفاده کنند.

سایت داینامیک چیست ؟

در طراحی سایت داینامیک علاوه بر تمرکز بر روی بخش Front-end بر روی Back-end نیز تمرکز می شود. بارگذاری، ویرایش یا حذف محتوا توسط مدیر سایت امکان پذیر می باشد و هیچ نیازی به مراجعه به متخصص طراحی سایت وجود ندارد. امکان بروزرسانی مداوم محتوا وجود دارد. امروزه اغلب وب سایت ها به این شکل طراحی می شوند. طراحی سایت بین المللی، طراحی سایت شخصی، طراحی سایت فوری و … به شکل داینامیک انجام می شود. توصیه می کنیم برای سفارش سایت شرکتی و بهره مندی از خدمات طراحی سایت به سراغ شرکت هایی بروید که در این زمینه سابقه درخشانی دارند.

وب دیزاین چیست

اصول وب دیزاین چیست ؟

قطعا سایت ها برای کاربران و البته گوگل طراحی می شوند. پس بسیار مهم است که وب سایت بتواند همانند یک قالب برای تعامل با انسان عمل کند. این تعامل باید برای انسان خوشایند باشد تا کاربران بیشتری به وب سایت جذب شوند. هنگامی که ارتباط با تعامل اولیه شکل گرفت نوبت به این می رسد کارهایی را انجام دهیم که کاربر تشویق به ماندن در این فضا شود. اگر وب سایت از نوع فروشگاهی باشد باید کاربران را متقاعد کرد که از آن خرید کنند. اگر سایت محتوایی باشد باید کاری کرد که کاربر به چرخیدن در سایت ترغیب شود و محتواهای متنوع را مشاهده کند. اگر تبلیغی در سایت محتوایی بارگذاری شود باید کاربر ترغیب به کلیک بر روی آن شود. قطعا با جلب رضایت کاربر، او به طور مجدد به وب سایت بر می گردد. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که شما بتوانید با انجام آن ها همه چیز را در کنار یکدیگر قرار دهید و یک سایت زیبا، امن و پرکاربرد بسازید.

در نظر گرفتن اهداف

در بخش قبل ذکر کردیم که هر کدام از سایت ها با اهداف خاصی طراحی می شوند. برخی از اهداف همانند جذب کاربران، ایجاد تعامل رضایت بخش و … در میان تمام وب سایت ها مشترک هستند. اما برخی از اهداف بر مبنای موضوع سایت تعیین می شوند. به طور مثال اگر سایت سرگرمی و ویدئویی باشد تلاش می کند تا کاربر را در سایت نگه دارد. اگر سایت فروشگاهی باشد هدف اصلی او تبدیل کردن بازدیدکننده به مشتری واقعی است. همچنین اگر سایت برای یک برند ویژه طراحی شده باشد هدف آن حفظ اعتبار و جایگاه برند است و باید آن را به طور دقیق و کامل به کاربران معرفی کند.

عدم استفاده از محتوای زرد

اگر بخواهیم بگوییم که یکی از مهم ترین اصول وب دیزاین چیست باید اشاره ای مستقیم به استفاده از محتواهای باکیفیت کرد. اگر شما بهترین سایت را داشته باشید اما از محتوای زرد، بی کیفیت و کپی در آن استفاده کنید به موفقیت دست پیدا نخواهید کرد. محتوا باید متناسب با اهداف سایت باشد و بتواند نیاز کاربران را تامین کند.

طراحی بر اساس UI/UX

منظور از طراحی UI/UX این است که از دیزاین بصری و المان های مرتبط از جمله رنگ، فونت، دکمه، آیکون و … استفاده کنید. به نحوی که زمینه برای بهبود تعامل میان کاربر و سایت فراهم شود. سایت هایی که UI/UX را به نحو بهینه رعایت می کند شانس بیشتری در موفقیت خواهند داشت.

5/5 امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها